Bo kvar hemma och spara till kontantinsats

Har du möjlighet att bo kvar hemma när du börjar jobba? Då har du ett guldläge! Sällan ger livet dig så goda chanser att spara som då. Varför inte till en kontantinsats?

Det är inte ovanligt att bo kvar i föräldrahemmet några år efter skolan. Med en inkomst på fickan är det lockande att flytta hemifrån. Men kan du fortsätta bo kvar hemma kan du bädda för att ha bättre råd med egen lägenhet framöver. Till och med om du betalar hemma kommer du att ha mer över än vad det blir sedan.

Ett gyllene tillfälle

Innan du flyttar till egen lägenhet har du ett av de bästa tillfällena i livet att spara. Även om inkomsterna ökar med tiden är utgiftsbehoven som störst under åren då du ska köpa bostad, kanske bil, och bildar familj.

Skapar du nu ett ordentligt sparkapital får du en handlingsfrihet när pengarna behövs som bäst.

Bo kvar hemma – men gör rätt för dig

Med ett första jobb, kanske på heltid, har du en inkomst som antagligen är betydligt högre än som studerande. Visst är känslan skön av att ha råd att köpa nästan vad du vill?

Men när du passerat 18 år och slutat grund- eller gymnasieskola har dina föräldrar inte längre något försörjningsansvar för dig, enligt lag. Kan du bo kvar hemma bör du också betala för det. Fast vänta inte på att dina föräldrar tar upp frågan. Se till att du blir först med att fråga hur mycket du ska betala.

Då kan du både göra rätt för dig och känna på att det kostar att ha ett hushåll. Det blir ändå billigare än i egen lägenhet. Och du får pengar över att spara, kanske till en kontantinsats.

Hur mycket ska du betala för dig hemma?

Konsumentverket räknar på vad det kan handla om. I år 2022 är det nästan 6 000 kronor per månad för boende, medier, mat (lunch äts ute), hemförsäkring, förbrukningsvaror och hemutrustning. De senaste prisökningarna under 2022 är inte med här.

Hur mycket just du ska betala beror på vad dina föräldrar har för kostnader. För boende kan ni utgå från vad åtminstone ett rum i bostaden kostar. Konsumentverket räknar med 2 270 kronor per månad, en fjärdedel av kostnaden för en fyrapersonersfamilj.

Det kostar mer att bo på egen hand

Konsumentverket har också räknat på vad det kan kosta med eget boende, cirka 11 000 kronor per månad. Då är kostnaden för boendet beräknad till 5 700 kronor.

I en egen lägenhet behöver du betala en del fasta kostnader du kanske inte tänker på. Det är exempelvis för el, hemförsäkring, bredband och streamingtjänster. De blir billigare per person när ni är flera som delar på dem. Även att laga mat till flera samtidigt blir billigare.

Det kostar också att skapa ett eget hem

Förutom att du får högre kostnader varje månad i eget boende behöver du skaffa sådant som möbler, husgeråd, sängkläder, gardiner, lampor och dammsugare till bostaden.

Någon dag kommer de utgifterna, men kan du vänta ett tag får du också mer tid för att planera smart. Och mer tid för att spara ihop till både de inköpen och kontantinsatsen. Eller tid för att spana in vad som finns att köpa second hand.

Hur mycket kan du spara?

När du räknar på hur mycket det blir kvar att spara ska du också se till att ha pengar för dina personliga utgifter, som kläder, skor, hygien, hårvård, läkar- och tandvård, mobil och förstås, för fritidsintressen och nöjen.

Budgetexempel, kronor per månad

Lön                                         22 000 kr

Skatt                                   – 4 250 kr

Att disponera                       17 750 kr

Betala hemma                       – 6 000 kr

Matlåda                                    – 700 kr

A-kassa och försäkringar          – 400 kr

Personliga utgifter                – 1 400 kr

Kollektivtrafik                           – 600 kr

Fritid                                         – 650 kr

Kvar = ditt sparutrymme          8 000 kr

Källa: Konsumentverket, Koll på pengarna och egna beräkningar

Hur snabbt kan du få ihop till kontantinsatsen?

Sparar du 8 000 kronor varje månad i 2 år och får en avkastning på 4% efter skatt, har du fått ihop 200 000 kronor. Behöver du få ihop mer måste du spara längre tid eller en större summa varje månad. Med ett sparande på 10 000 kronor per månad till 4% avkastning är kapitalet uppe i 520 000 kronor efter 4 år. I sparkalkylatorn kan du lägga in dina egna uppgifter och se hur länge just du behöver spara.

Kanske kan du öka ditt sparande genom att dra ned på en del utgifter. Har du ett viktigt sparmål som en kontantinsats är det lättare att avstå för att få mer över.

Utgifter du kan dra ned på

Tips på hur du kan hålla nere utgifterna:

• Skippa utelunchen
  • Fynda second hand
  • Passa på att utnyttja reor och erbjudanden
  • Hoppa över take-away-kaffet
  • Cykla eller gå i stället för att ta bussen

Snåla inte på det här

När du börjar jobba behöver du skydda dig och din inkomst. Dra inte ned på:

• Sjuk- och olycksfallsförsäkring
  • Extra inkomstbortfallsförsäkring vid sjukdom (via jobbet eller facket)
  • A-kassa

Har du möjlighet att bo kvar hemma när du börjar jobba har du världens chans att spara till ditt nästa boende. Pengar behövs när och om du ska köpa din första lägenhet. Ta vara på den tiden för att spara så mycket som möjligt till kontantinsatsen.