Spara till kontantinsats – så gjorde vi

Bostadsskolan har frågat 6 unga vuxna hur de gjorde för att spara till kontantinsatsen när de skulle köpa bostad. Vi frågade bland annat hur mycket de sparade och hur lång tid det tog. Vi bad dem också att berätta om sina allra bästa tips och även om det var något de ångrade i sitt sparande till drömbostaden. Så här svarade de!

Vem? Tjej, 25 år

Sparmål: 280 000 kr

Sparkapital vid start: 0 kr

Hur mycket sparade du? Jag sparade 10 000 kr per månad.

Hur gjorde du? Jag satte ett sparmål varje månad utifrån inkomster och utgifter.

Hur lång tid tog det? 2 år

Finns det något du ångrar? Tid är spararnas bästa vän, så det enda jag ångrar är att jag inte började spara tidigare. Ett litet sparande över tid skapar rutin och erfarenhet till att kunna ha en stabil och trygg ekonomi.

Tips: Ha ett separat sparkonto för kontantinsatsen, blanda inte! Ha gärna flera olika sparkonton där ett är till exempel till möbler och ett till semester.

Vem? Tjej, 25 år

Sparmål: 280 000 kr

Sparkapital vid start: 60 000 kr

Hur mycket sparade du? Jag la undan så mycket jag bara kunde och var väldigt noga med att inte ta från sparkontot. Jag hade inte allt lättillgängligt på kortet.

Hur gjorde du? Jag förde över nästan hela lönen till sparkontot.

Hur lång tid tog det? 3-4 år

Finns det något du ångrar? Nej, jag ångrar inget alls.

Tips: Gå in på ditt konto ofta och kolla för att se pengarna växa varje månad. Och ha inte ångest över att se hur mycket du spenderar. Tänk i stället att du kan göra det bättre.

Vem? Kille, 22 år

Sparmål: 1 000 000 kr

Sparkapital vid start: Drygt 100 000 kr

Hur mycket sparade du? Jag sparar 20% av min lön varje månad (och sparar fortfarande).

Hur gjorde du? Jag sparar i aktie- och hedgefonder samt köper aktieposter en gång i kvartalet.

Hur lång tid tog det att spara ihop? 4–5 år

Finns det något du ångrar?

Tips: Ha ett tydligt mål och spara kontinuerligt! Ta hjälp av en förvaltare / aktieanalytiker / mäklare för att få hjälp att placera till den risknivå som passar just dig.

Vem? Tjej, 27 år

Sparmål: 1 000 000 kr

Sparkapital vid start: 600 000 kr

Hur mycket sparade du? Jag sparade varje månad. Ibland mer, ibland mindre – men alltid något.

Hur gjorde du? Jag har alltid sparat och jag hade en grundplåt från mina föräldrar.

Hur lång tid tog det? 7–8 år

Finns det något du ångrar? Jag ångrar lite att jag var för strikt mot mig själv och jobbade väldigt mycket. Jag borde ha sparat lite mer i de perioder då jag hade möjlighet. Och så önskar jag att jag hade rest lite mer.

Tips: Fundera igenom dina köp! Små summor varje dag blir mer än vad man tror i längden och man kan spara in på mycket småsaker. När jag handlar mat har jag en lista, inga utsvävningar, allt är planerat. Jag brukar jämföra olika butiker och deras extrapriser vecka för vecka.

Vem? Tjej, 26 år

Sparmål: 300 000 kr

Sparkapital vid start: 30 000 kr

Hur mycket sparade du? När jag studerade sparade jag 3000 kronor per månad och när jag jobbade sparade jag 60% av lönen efter skatt.

Hur gjorde du? Jag satte över allt som blev kvar av lönen efter utgifter och nöjen till sparandet. Jag prioriterade bort en del på nöjesfronten utan att begränsa mig helt. Livet ska vara roligt på vägen!

Hur lång tid tog det att spara ihop? Vet ej. Jag har haft kontantinsats i åtanke men inte låst pengarna till just det, utan sparar för framtiden med allt vad det innebär.

Finns det något du ångrar? Jag ångrar placeringen av pengarna. Jag kunde ha fått en betydligt bättre avkastning om jag tagit en viss risk men jag vågade inte eftersom jag trodde att jag skulle behöva pengarna tidigare.

Tips: Mitt bästa tips är att lägga det mesta på ISK (investeringssparkonto) och att våga placera på börsen om du inte ska använda pengarna inom snar framtid.

Vem? Tjej, 29 år

Sparmål: 200 000 kr

Sparkapital vid start: 0 kr

Hur mycket sparade du? Jag sparade så mycket som möjligt varje månad. Jag utgick från min inkomst och räknade bort alla fasta kostnader. Sedan såg jag över vad jag kunde dra in på och sparade så mycket det bara gick.

Hur gjorde du? Jag månadssparade på ett konto. Eftersom det handlade om kort placeringstid så valde jag att inte placera pengarna på börsen.

Hur lång tid tog det att spara ihop? 2,5 år

Finns det något du ångrar? Ibland kanske man unnade sig för mycket och kunde sparat mer, men ibland tänker jag tvärtom – borde jag inte levt lite? Borde jag oroat mig så mycket som jag gjorde?

Tips: Ta med matlåda till jobbet. Gör en ordentlig budget och skär bort onödiga utgifter som exempelvis prenumerationer på olika streamingtjänster du inte använder. Och börja laga middag hemma i stället för att gå på restaurang. Det blir lätt en extra tusenlapp att spara i månaden och dessutom är det en rolig grej att laga mat ihop med vännerna.

Några ord om sparande: Generellt gäller att när du sparar för att använda pengarna inom en snar framtid bör du placera till låg risk, medan du kan ta en något högre risk med pengar som du ska använda längre fram. Vilken risknivå som passar just dig är individuellt och inget vi på Bostadsskolan ger råd om. Prata med din bank för att få hjälp att hitta den sparform och risknivå som passar dig.

Psst… Sparar du själv för att kunna köpa en bostad? Eller ska du precis börja? Med sparkalkylatorn räknar du ut hur mycket du behöver spara varje månad för att få ihop till en kontantinsats. Läs gärna fler tips för dig som sparar till kontantinsats också.