Spara till kontantinsats – 8 tips

Hur ska du göra för att spara ihop till kontantinsats? Hur gjorde andra? Finns det några supertips? Ja, det gör det faktiskt! Bostadsskolan har intervjuat ett gäng unga vuxna som sparat till kontantinsats. Så här gjorde de!

1.Konkret mål = enklare att spara till kontantinsats

Något som fungerat bra för de personer vi pratat med är att vara så konkret som möjligt. Flera av personerna började med att först ta reda på priset på en sådan bostad de ville köpa. Sedan räknade de ut hur mycket de behövde spara för att få ihop till kontantinsatsen.

Exempel: En person planerade att köpa en lägenhet för 2,5 miljoner kronor. Hen behövde då spara ihop 375 000 kr i kontantinsats. (15% av 2,5 miljoner). Målet var att köpa lägenheten efter 3 år. Alltså behövde hen spara minst 375 000 kr/12 månader/3 år = 10 000 kr per månad.

I vår sparkalkylator kan du lätt räkna ut hur mycket och hur länge du behöver spara till kontantinsatsen.

2. Olika konton skiljer sparandet från vardagsekonomin

Många av personerna som sparade till kontantinsats valde att öppna ett nytt konto eller satsa på en särskild placering för just det sparandet. Då blev det enklare att hålla isär sparandet från vardagsekonomin. Någon valde till och med ett separat sparande på en annan bank. Det gjorde det lättare att låta bli att ta från sparpengarna till andra saker.

3. Månadsbudget visade tydligt vad som gick att dra in på

Några av personerna tog ett ordentligt tag i sin ekonomi och gjorde en budget. Det vill säga: sammanställde sina inkomster och utgifter. Utifrån det kunde de se hur mycket som gick att spara. Vissa sparade den bestämda summan de räknat ut. Några sparade så mycket det bara gick, hela tiden.

En sak var gemensam: med hjälp av budgeten minskade antalet spontanköp, eftersom det bara fanns utrymme för väl genomtänkta köp. För några blev själva budgeten en motivation i sig, att månad för månad kunna se hur små justeringar gjorde stor skillnad.

” Låter det krångligt med månadsbudget? Du kanske inte riktigt vet vart dina pengar tar vägen? Då kan du i stället testa en förenklad kassabok! Låt ett anteckningsblock ligga framme på köksbordet. Skriv sedan upp alla dina utgifter under en månad (eller två). Då ser du tydligt vad dina pengar går till. Sen blir det lättare göra en plan framåt, alltså en budget! “

4. Att hoppa över vardagliga småutgifter gav stor effekt

Genom att skriva upp sina månadsutgifter blev det tydligt för våra intervjupersoner vad de lade sina pengar på. Flera nämnde att just planeringen var till stor hjälp för att lyckas spara. Några var förvånade över att det var så enkelt att spara in en tusenlapp bara på att undvika take-away-kaffet och den där (onödiga) spontanshoppingen.

5. Värt att spara in på vissa nöjen – och hitta nya!

De flesta som sparade till kontantinsats valde att dra in på nöjen (men sällan att ta bort dem helt) under tiden de sparade. Ett sätt att lättare kunna tacka nej till ännu en utekväll på stan var att fortsätta påminna sig om sitt sparmål; den egna lägenheten. Då blev det lättare att stå över.

Det gällde också att hitta nya, billigare nöjen. I stället för att äta middag på restaurang började några laga mat hemma tillsammans med vänner. Det blev ett nytt sätt att hänga som var både roligt och billigt!

6. Målmedvetet sparande månad efter månad gav resultat

Att vara målmedveten och fortsätta lägga undan sparpengar månad efter månad gav resultat. En person uttryckte det som att tiden var spararens bästa vän. Genom att tiden gick och hen fortsatte spara så nådde hen målet.

Någon räknade ut hur mycket som behövde finnas kvar på kontot för månadens kostnader och satte direkt undan resten av pengarna. Då fanns det inga undanflykter! I stället gällde det att verkligen hushålla med sina pengar i slutet av månaden.

7. Rätt typ av sparande för kontantinsatsen var viktigt

Flera av personerna som sparade till kontantinsatsen valde att spara pengarna i fonder eller aktier. En av personerna vågade sig på aktiemarknaden och såg sitt sparande växa rejält. En annan person valde ett tryggt sparande men ångrade sedan att hen inte vågat satsa på placeringar med högre risk.

Några ord om sparande: Generellt gäller att när du sparar för att använda pengarna inom en snar framtid bör du placera till låg risk, medan du kan ta en något högre risk med pengar som du ska använda längre fram. Vilken risknivå som passar just dig är individuellt och inget vi på Bostadsskolan ger råd om. Prata med din bank för att få hjälp att hitta den sparform och risknivå som passar dig.

8. Ibland fick sparandet ta en paus

Vissa sparade hela tiden utan uppehåll. Andra unnade sig en paus till exempel under sommaren för att kunna resa. Några jobbade extra och/eller sommarjobbade. När lönen sedan landade på kontot passade de på att spara undan en större del. På så sätt gick det snabbare att få ihop till kontantinsatsen.

Nu har du läst 8 tips på hur du kan spara till kontantinsats till din första bostad. Kanske fastnade du för något av tipsen, eller kanske väljer du att följa alla? Oavsett vilket du väljer önskar vi på Bostadsskolan dig ett varmt lycka till med ditt sparande till kontantinsats.

Psst… Har du något eget tips du vill dela med dig av? Kontakta oss gärna på bostadsskolan@youple.se