Hur gör jag en budget?

När du planerar att köpa din första bostad är det mycket som är nytt. En bra start i ditt nya liv är att göra en budgetkalkyl. Men hur gör du en budget? Och hur stor behöver din buffert vara? Läs här för att vara förberedd när du börjar leta lägenhet.

Banken gör en budgetkalkyl

När du ansöker om lånelöfte för att köpa en lägenhet räknar banken med att du ska ha ett visst belopp kvar efter att boende och alla lån är betalda. Det beloppet heter kvar-att-leva-på (ofta förkortat till KALP) och är en slags budgetkalkyl. Du kan läsa mer om KALP i den här artikeln. Men det är inte säkert att bankens KALP stämmer med just din situation.

Varför ska jag göra en budget?

Du behöver därför ta fram ditt eget kvar-att-leva-på-belopp i en budget. Med hjälp av en budget kan du lättare styra din ekonomi dit du vill. I budgeten beräknar och planerar du hur du ska använda dina inkomster varje månad.

Gör en egen budgetkalkyl

En budgetkalkyl är en plan för din ekonomi för ett år framåt. Vi på Bostadsskolan rekommenderar att du delar in din i ekonomi i 3 delar:

1. det du måste betala (boende och mat)
  2. det du behöver spara (kortsiktig buffert och långsiktigt sparande)
  3. det du vill ha till nöjen och annat roligt du vill göra

Börja med att ta reda på vilka utgifter som just du kommer att ha.

En bra budget lägger även grunden för att kunna spara till både semester och oväntade utgifter.

Vad är en budget?

En budget är en sammanställning av dina kommande utgifter. Så vilka utgifter kan ingå när du gör en budget? Så här kan en del nödvändiga kostnader se ut för en person 20-25 år:

Kronor per månad.

Mat (inkl lunchmatlåda)3 630
Kläder och skor690
Mobil, inköp160
Personlig hygien/Hälsa/Hårvård700–780
Fritid720
Summa personliga kostnader5 900–5 980
Medier, bredband, mobilabonnemang1 600
Förbrukningsvaror130
Hemutrustning (Husgeråd, dator mm)1 040
Summa hushållskostnader2 770
Totalt nödvändiga kostnader8 670–8 750

*Tandvård är billigare <24 år

Källa: Konsumentverkets Koll på pengarna 2023

Förutom de självklara utgifterna för mat, kläder och hygien behöver du även komma ihåg att ta med sådant som avgiften till a-kassa, resor med kollektivtrafik och mobilabonnemang i din budget. Så vad skulle kunna ingå i en budget?

Budget – exempel

Så här kan en tänkt budget se ut för en 25 åring:

Lön27 000
Skatt– 5 700
Disponibel inkomst21 300
Bostad, inkl hemförsäkring och el8 780
Personliga kostnader5 980
Hushållskostnader2 770
A-kassa130
Månadskort, kollektivtrafik640
Månadens utgifter18 300
Kvar till nöjen, semester och sparande

• Med våra tips blir det en enkel match att göra nästa års budget!

Vad mer behöver ingå när du gör en budget?

I det här budgetexemplet blev det flera tusenlappar över. Men du kommer att märka hur fort pengarna kan försvinna. Någon fika med kompisar, ett par luncher på stan och en utekväll för att fira en kompis födelsedag – och plötsligt är ditt överskott förbrukat!

Du behöver bestämma dig för hur höga de här extra utgifterna får vara varje månad. Och – ännu viktigare – kom ihåg att du bör ha ett sparande, inte minst till oförutsedda utgifter!

Budgetera för både oväntade och väntade utgifter

Ibland går saker sönder tidigare än du trott. Plötsligt lägger frysen ner, eller så blev tandläkarbesöket dyrt. Emellanåt behöver du köpa ny dator och så vill du kanske åka på semester, sådant du kan planera för. I dessa lägen är en buffert guld värd.

Använd en budgetmall när du gör budget

Första gången du gör en budget kan du ta hjälp av en budgetmall av något slag, exempelvis i Konsumentverkets skrift Koll på pengarna. Och sen gäller det såklart också att följa upp din budget. Kanske är det här det allra viktigaste för att du ska få koll på din ekonomi!

Följ upp din budget

När du följer upp din budget räknar du ihop dina utgifter per månad, det som kallas att föra kassabok. Det här kan du göra på olika sätt. Du kan använda dig av ett enkelt exceldokument eller ladda ned en budgetmall. Eller så använder du en app i mobilen. Välj det sätt som passar just dig och det du tycker fungerar smidigast. Då ökar chansen för att din budgetuppföljning verkligen blir av!

Använd bankernas funktion för utgifter

Många banker har en funktion för att följa upp utgifterna, antingen i bankens app eller på Internetbanken. Funktionen gör det enkelt för dig att få en överblick över vart dina pengar tar vägen och hjälper dig att föra kassabok. Enklare kan det knappast bli!

För kassabok under minst ett halvår

Vi på Bostadsskolan rekommenderar dig att föra kassabok under minst ett halvår och gärna under ett helt år. För det är först efter att du noterat dina utgifter under så lång tid som du kan göra en helt korrekt budget.

En buffert är guld värd vid oväntade utgifter!

Med hjälp av budget får du överblick

Med utgångspunkt i förra årets utgifter får du en tydlig överblick över din ekonomi. Då blir det enklare att se hur stor buffert du behöver och hur mycket du har kvar till nöjen. Nu blir det en enkel match att göra nästa års budget.

Nu när du börjat göra budget och få koll på dina utgifter är du väl förberedd för ditt kommande köp av lägenhet. Bra jobbat!

Relaterad läsning på Bostadsskolan.se:

Spara till bostadsrätt – så gjorde Jesper

Hur mycket får jag låna 2023?

Bolåneränta, snittränta & effektiv ränta – vad betyder det?